Pagina's

15 juli 2015

Best Of Paris

Hoi hoi!

Van vijf tot twaalf juli ben ik in Parijs geweest. Wat was het geweldig. De drukte viel echt heel erg mee en ik heb prachtige dingen gezien. Omdat er meer te zien is dan de normale bezienswaardigheden, besloot ik een artikel te wijden aan mijn ervaring in Parijs en de stadjes eromheen. Hopelijk kun je er nog wat tips uithalen.

SUNDAY
's Zondags kwam ik aan op de camping. We hadden een stacaravan geboekt en aangegeven dat we op een rustig stuk wilden zitten. Ze gaven ons een caravan met prachtig uitzicht op een loods - note the sarcasm. Op de kamer waar ik met mijn zusje sliep stonk het naar bloemkool, op de muur zaten plasvlekken en de lakens waren ranzig. Ook leek het alsof werkelijk waar niks in het huisje goed was schoongemaakt.
Ik ga de camping niet noemen omdat ik geen problemen wil maar zo krijg je een beetje een idee van hoe ons reisje begon. Overigens zat ik niet in Parijs maar een klein plaatsje die daar zo'n drie kwartier vanaf lag.

MONDAY
Het weerbericht had ons al verteld dat het meer dan dertig graden zou worden maandag. De hele dag rondlopen in de stad met die temperatuur leek ons niet zo handig. Vandaar dat we naar een dierenpark, die volledig gericht is op katachtigen, gingen: Parc des Félins. In mijn gezin zijn we allemaal gek van dieren dus dit reisje was perfect. Zeker een aanrader als je net als wij niet iedere dag het centrum van Parijs in wil gaan.



TUESDAY
Op dinsdag hadden we gepland dat we naar Parijs gingen. Kennissen van ons hadden voor ons reisje een tip gegeven; zet je auto bij een metrostation vlakbij een kasteel net buiten Parijs en ga vanaf daar met de metro naar het centrum. Zo gezegd, zo gedaan. Bij het metrostation aangekomen bleek dat de auto daar helemaal niet zo veilig zou staan (lees: ingeslagen ruiten bij andere auto's en een totaal gesloopte caravan). Hadden we dus lekker weer tijd verspild. We vonden het al te laat (het was inmiddels ongeveer één uur) om terug naar de camping te gaan en vanaf daar alsnog met de trein naar Parijs te gaan.

Ons plan werd omgegooid; we gingen naar SeaLife.
SeaLife Paris ligt in een winkelcentrum (bizar, hè?) in Marne-la-Vallée en heeft enorm veel zeedieren in zijn park. Geweldig, was het. Haaien, kwallen, zeesterren, zeepaardjes, alles wat je je maar kan bedenken. We mochten zelfs een krab, zeester en andere beesten voelen - hoewel ik niet echt stond te trappelen om een levende krab aan te raken. 












Het winkelcentrum in Marne-la-Vallée is huge. Iedere winkel die je je maar kan bedenken zit daar. Ik heb me ingehouden en kocht enkel een blush bij KIKO. Wat is dat een leuk merk, trouwens! Alles zit mooi ingepakt en de pigmentatie viel me zeker niet tegen voor de prijzen.

WEDNESDAY
Woensdag was het dan eindelijk zo ver; we gingen echt naar Parijs. Helaas hadden we het weer een beetje verkeerd ingeschat en liep ik half te bevriezen in mijn korte jurkje zonder mouwen. Oeps. De eerste paar uur van Parijs was ons enige doel om een vest voor mijn zusjes en mij te vinden.
Toen we dan eindelijk geslaagd waren op het gebied van kleding, liepen we verder over de Champs-Elysées en bezochten we de Arc de Triomphe. We hebben hem alleen van een afstandje bekeken door tijdsgebrek (en zo heel speciaal vond ik hem nou ook weer niet).

Met de metro gingen we verder naar de Eiffeltoren. Mijn jongste zusje, Lieve, heeft nog meer last van hoogtevrees dan ik en besloot daarom met mijn moeder beneden te blijven. Ik ging met mijn vader en andere zusje in de rij staan. We kochten per ongeluk kaartjes voor de top in plaats van de tweede verdieping waardoor het wachten nog wat langer duurde. Al met al viel het wachten me mee; het duurde ongeveer drie kwartier voordat we (met de lift) boven waren. Bovenop de Eiffeltoren zie je pas hoe groot Parijs eigenlijk is. Wauw. Je moet echt op de Eiffeltoren als je naar Parijs gaat.

Klein stukje van het uitzicht op de Eiffeltoren. Stunning.
THURSDAY
Disneyland Parijs. Een droom voor ieder kind - en voor sommige volwassenen ook, trouwens. Donderdag was het dan eindelijk zo ver; de droom zou werkelijkheid worden. We kwamen al rond tien uur aan, lieten onze tas controleren en konden zo verder het park in. Ik ben alleen in het normale park geweest en niet in het Moviepark. De leukste attracties vond ik zeker Big Thunder Mountain (een achtbaan die het wachten zeker waard is), Peter Pan's Flight (waarbij je in een wagentje over dingen heen 'vliegt', echt prachtig) en Pirates of The Caribbean (hierbij zit je in een bootje en kun je een beetje nat worden). In een dag kun je zeker het hele park bekijken en de wachttijden vallen erg mee. De langste tijd die ik heb gewacht was een uur en dat was dan ook zeker weten de drukste attractie. Die praatjes over wachttijden van twee of drie uur klopten bij mij in ieder geval niet. Het kan natuurlijk wel dat ik geluk had en op een rustige dag in Disneyland was.



FRIDAY
Vrijdag besloten we even een rustdag te nemen. Want geloof me, na een hele dag Parijs en een hele dag Disneyland ben je aardig moe. We zijn toch nog naar Meaux gegaan, een wat groter plaatsje in de buurt, waar het me nogal tegen viel. Er zaten echt weinig winkels en de enige leuke winkel die er dan wel zat was Sephora. Hier haalde ik dan ook gelijk mijn Naked Basics 2 Palette, waar binnenkort een review over zal verschijnen.

SATURDAY
Ons tweede en laatste dagje in het centrum van Parijs. Het was aan de warme kant maar we hebben toch nog heel veel kunnen doen. Zo zijn we naar het Notre Dame geweest waar zo'n lange rij stond dat we niet naar binnen zijn gegaan. Het Sacre-Coeur konden we niet overslaan. Aangezien we een dagkaart voor het openbaar vervoer hadden, konden we met de kabelbaan omhoog. In de hitte zagen we die trappen echt niet zitten. Vlakbij het Sacre-Coeur zit een kunstenaarsplein en daar zijn we nog even gaan kijken. Heel leuk om al die prachtige, verschillende vormen van kunst te zien!
Terwijl we naar Centre Pompidou liepen, kwamen we Wandering Sons tegen die op straat aan het optreden waren. Ze komen uit Schotland en reizen door Europa. Ze zijn van 22 tot 25 juli in Amsterdam in random straten aan het optreden en als je er dichtbij woont zou ik zeker even gaan kijken. Ze zijn heel goed en het is heel leuk om even te luisteren naar hun muziek.

Wandering Sons




Als laatst gingen we naar Père Lachaise, een begraafplaats waar tevens beroemde mensen liggen. En ja, het is zo creepy als het klinkt. Er lopen zwerfkatjes rond en er zijn kleine gebouwen gebouwd voor familiegraven. Fascinerend maar eng. Bah.

SUNDAY
Zondag vertrokken we weer naar huis. Die dag hebben we verder niks meer gedaan behalve opruimen. Moet ook gebeuren, natuurlijk, ook al hadden we de caravan in vreselijke staat aangetroffen. Laten wij nou nette mensen zijn die geen viezigheid achterlaten.

Als ik je twee tips mag meegeven zijn het deze:
- Pas op voor zakkenrollers en oplichters. Ze zijn overal. Er lopen overal door Parijs vrouwen die je een petitie laten tekenen voor gehandicapte kinderen en je geld laten doneren. Dat geld steken ze echter in eigen zak. Ook zijn er mensen die het spel 'balletje-balletje' spelen. Ze doen alsof er een kans is dat je wint terwijl ze eigenlijk het balletje in hun hand toveren waardoor je altijd verliest. De zakkenrollers zijn overal in Parijs dus wees op je hoede.
- Doe zoveel mogelijk met de metro. Je benen doen ongelofelijk snel pijn als je door Parijs zeult en de metro is de perfecte oplossing. Werkelijk waar, alles is te doen met de metro daar. Fantastisch.

Liefs,
Veerle

3 opmerkingen:

  1. Oeh, Sealife! Het is echt al lang geleden dat ik daar nog eens ben geweest! Superleuk! En Disneyland dan, nog beter! Ik ben er volgens mij al een keertje geweest, maar toen was ik zes jaar ofzo, hoog tijd om nog eens te gaan dus! ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Parijs is zo'n mooie stad! Superleuk dat je er bent geweest. En dat uitzicht, waauw! xx

    BeantwoordenVerwijderen