Pagina's

03 juni 2015

School Life Hacks!



De zomervakantie komt langzaam maar zeker alweer dichtbij. Het heerlijke strand en de zon die voor een mooi bruin kleurtje zorgt.. Eerst nog even die laatste weken door komen. Vaak zijn de laatste weken bij mij het drukst in verband met de proefwerkweek. Ik denk dat ik niet de enige ben die wel wat lifehacks kan gebruiken op het gebied van studeren, dus enjoy!

E E T   F R U I T

Fruit blijkt je geheugen te stimuleren. Door fruit te eten terwijl je leert zal de informatie een stuk beter blijven hangen. Ook is het natuurlijk belangrijk om genoeg water te drinken omdat je je anders sneller moe zult voelen en je minder goed zal kunnen concentreren.

D R A A I   J E   B O E K   V E R K E E R D   O M

Ik heb bij sommige vakken wat last van concentratieproblemen. Geschiedenis kan ik best een halfuurtje volhouden maar als ik na een uur nog een keer die ene paragraaf doorlees neem ik de informatie echt niet meer in me op. Door je boek om te draaien en dus op de kop te lezen, kost het je meer moeite en zal je de tekst beter begrijpen.

K A U W G O M

Kauwen helpt je concentreren en is daarom ook weer handig om te eten terwijl je aan het leren bent. En, ik weet dat het bijna overal verboden is, maar waarom neem je er niet gewoon eentje tijdens de toets? Als je onopvallend kauwt tijdens de toets is er waarschijnlijk niemand die er last van heeft, jij kunt je beter concentreren en haalt er misschien wel een hoger cijfer door. Ik zeg; doen (maar als je ongelofelijk strenge leraren hebt misschien niet, ik wil je geen problemen geven!).

K L A S S I E K E   M U Z I E K

Ik kan het niet vaak genoeg zeggen; klassieke muziek is echt fijn tijdens het leren. Het is vredig en één van de beste soorten muziek om naar te luisteren terwijl je leert. Ik vind het in ieder geval altijd heel fijn om muziek te luisteren en zet dan vrijwel altijd klassieke muziek op. Zoek ook eens instrumentale versies op van je favoriete liedjes, die zijn ook rustiger maar jij vindt ze weliswaar leuker dan klassieke muziek.

F L A S H C A R D S

Een paar maanden geleden ontdekte ik ze pas; flashcards. Het idee is dat je kaartjes maakt (via Word oid) waar aan de ene kant de vraag staat en aan de andere kant het antwoord. Vooral bij vakken zoals geschiedenis vind ik het fijn om zulke kaartjes te gebruiken. Ik ben dan toch op een andere manier bezig met het vak. Ook kun je ze makkelijk meenemen zodat je onderweg kunt leren.



M A A K   E E N   S P I E K B R I E F J E

Nee, we gaan deze niet gebruiken tijdens de toets. Op een spiekbriefje schrijf je vaak echter alleen de belangrijkste dingen. Door deze dingen op te schrijven onthoud je welke zaken je ook alweer het best moet leren en je leert ze extra goed doordat je ze nog een keer schrijft en ziet.

D O E   A L S O F   J E   DE   L E R A A R   B E N T

I know
, het klinkt echt dom. Denk eens na; hoe zou ik dit aan een klas of willekeurige persoon uitleggen? Ken ik het al goed genoeg om uit te leggen? Doe vervolgens eens alsof je een les geeft. Het maakt geen ene klap uit dat er in feite niemand zit te luisteren, door ‘les te geven’ kun je kijken of je de hoofdzaken al kent of niet. 

Ik hoop dat je er iets aan hebt gehad! Mocht jij nog goede tips hebben, laat een reactie achter!
Much love,
Veerle

2 opmerkingen:

  1. Die van het boek omdraaien is slim!
    Denk alleen dat ik er hoofdpijn van zou krijgen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het boek omdraaien en doen alsof je een leerkracht bent, die tips ga ik zeker gebruiken tijdens de aankomende examens! Dat van dat spiekbriefje had een van mijn leerkrachten al als tip gegeven, hahah!

    BeantwoordenVerwijderen