Pagina's

14 april 2015

Feminisme





Als er over iets veel ophef is, is het feminisme wel. Vaak begrijpen mensen nog steeds niet wat het precies inhoudt maar hebben ze een vaag beeld. Vrouwen die alle macht in handen willen krijgen? Ehrm, nee. Gelijke rechten voor mannen en vrouwen? Yes, please. En dat is precies waar feministen voor vechten om het maar zo te zeggen. Feminisme komt bijvoorbeeld op voor vrouwenbelangen, wil dat juridische en feitelijke ongelijkheden tussen mannen en vrouwen opgeheven worden en strijdt tegen dingen zoals huiselijk en seksueel geweld. Onder het feminisme zijn er weer verschillende stromingen.


De reden voor deze post is vrij simpel. Laatst zag ik op Twitter weer iemand die immense haat had op feminisme terwijl hij niet eens leek te weten wat het inhield. Vandaar dat ik het onderwerp op deze manier aan de aandacht breng. Vroeger (en helaas soms nog steeds) werden vrouwen op een totaal andere manier behandeld dan mannen. Zo hadden ze bijvoorbeeld een lager loon, geen kiesrecht enzovoorts. Verder was het een paar eeuwen geleden ongewoon dat vrouwen werkten en al hadden ze een baan, vaak werd dit niet als 'echt' werk beschouwd. Studeren aan de universiteit was voor vrouwen ongewoon en de rol van vrouwen in de maatschappij was minimaal.

Waarschijnlijk heb je de naam Aletta Jacobs wel eens gehoord. Zij was de eerste vrouw in Nederland die studeerde en arts werd. Door een groot deel van de bevolking werd ze raar aangekeken en in kranten werd ze bespot. Zo startte het feminisme eigenlijk. Vrouwen mochten tot de twintigste eeuw ook niet stemmen en raakten hun baan kwijt wanneer ze trouwden. Het was zelfs legaal voor een echtgenoot om zijn vrouw te verkrachten aangezien zij 'toch getrouwd waren'.
Niet alleen vrouwen kunnen feministen zijn. Er zijn genoeg mannen die voor de gelijke rechten van vrouwen opkomen en het worden er gelukkig steeds meer.


Natuurlijk heb ik ook een mening over dit onderwerp. Ik moet eerlijk zeggen dat ik tot een paar maanden geleden niet helemaal wist wat het feminisme in hield. Na te weten te komen dat het niet gaat om de macht van vrouwen maar om de gelijkheid tussen mannen en vrouwen, ben ik helemaal voor het feminisme. Voor mij is iedereen gelijk en zijn mannen niet over het algemeen beter dan vrouwen. Ik hoop dat er ooit een tijdperk aanbreekt waarin gelijkheid volkomen normaal is en waar het feminisme als het ware niet meer nodig is. Tot dan kan ik me een feminist noemen.



 
Keira Knightley
http://cdn.sheknows.com/articles/2014/09/JULES/Feminist_Quotes_Update/feminist-male-joseph-gordon-levitt.jpg

5 opmerkingen:

  1. Ik ben er nog steeds niet helemaal uit wat ik er nou van vind. Het heeft vaak zo'n bijsmaak, snap je. Ik ben helemaal voor gelijke rechten, maar dat haalt niet weg dat mannen en vrouwen toch echt verschillend zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Snap ik! Iedereen heeft natuurlijk recht op zijn of haar eigen mening. Ik vind het alleen niet kunnen dat vrouwen in dingen zoals werk, kiesrecht etc. zo erg onderschat werden/worden. :)

      Verwijderen
  2. Ik vind feminisme juist goed! Zonder feministen zouden vrouwen nu echt niet dezelfde rechten als mannen hebben gehad. Daar heb ik dus respect voor! Vooral de speech van Chimamanda Ngozi Adiche over feminisme vind ik heel goed.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een goed artikel Veerle! Ik ben pro feministen. De afgelopen eeuwen hebben een hoop dames veel voor andere dames voor elkaar gekregen. Ik denk dat we daar best wel eens een keer stil bij mogen staan! :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik vind 't jammer dat sommige mensen feminisme tegenwoordig als een 'trend' bekijken en gebruiken. Maar de echte pure betekenis van feminisme kan ik natuurlijk alleen maar steunen.

    BeantwoordenVerwijderen