Pagina's

30 maart 2015

Nachtmerries

Nachtmerries. Vreselijk. Soms zijn ze zo eng dat ik huilend wakker word en de rest van de nacht niet meer verder kan slapen. De laatste tijd heb ik er vooral veel last van gehad. Elke keer overlijdt er iemand in mijn 'dromen'; mijn zusjes, vader of zelfs iemand uit mijn klas. Ik wil nu eindelijk wel eens weten waar deze nachtmerries vandaan komen en besloot het ook met jullie te delen.

Vrouwen en kinderen hebben over het algemeen meer nachtmerries dan mannen. Ook hebben mensen die gevoeliger zijn van zichzelf en dus sneller boos of verdrietig raken, een grotere kans op een nachtmerrie.
Vaak zorgen dromen ervoor dat gebeurtenissen en gevoelens weer omhoog komen en ze kunnen er zelfs voor zorgen dat je een trauma niet kunt verwerken.

Doktoren zeggen dat nachtmerries vanzelf weggaan, alhoewel dit niet altijd waar is. Er zijn verschillende manieren waardoor ze verminderd of zelfs helemaal voorkomen kunnen worden. Wanneer je gespannen naar bed gaat, heb je meer kans op een vervelende droom. Ontspanningsoefeningen kunnen ervoor zorgen dat je rustig in slaap valt en dus geen last meer hebt van nachtmerries.
Ook zijn er mensen die zeggen dat veel kaas eten helpt. Vast weer een fabeltje, zal je waarschijnlijk denken, maar er zit daadwerkelijk een theorie achter. In kaas zit het aminozuur tryptofaan, wat een kalmerende werking heeft. Hierdoor val je dus weer ontspannen in slaap en heb je minder kans op een nachtmerrie.

Ik kon het niet laten om er een quote van Peeta Mellark in te gooien, mijn favoriete fictieve karakter.

Ik heb ook wat research gedaan op de betekenis van mijn nachtmerries. Gisteravond had ik misschien nog wel de meest realistische van allemaal waarin ik droomde dat mijn vader dood was. Hij is nog springlevend maar het was echt ongelooflijk eng. Op internet staat dat je met zo'n nachtmerrie behoefte hebt aan meer bescherming.
Dromen van de dood waarin iemand anders sterft, kunnen betekenen dat een oud patroon of gewoonte die je had, overleden is. Vaak symboliseert een droom over de dood het einde van iets ouds en het begin van iets nieuws. Ook staat het voor innerlijke groei en verandering en ruimte maken voor persoonlijke ontwikkeling. 
Om eerlijk te zijn, had ik echt niet verwacht dat mijn droom zoiets positiefs betekende. Een persoonlijke ontwikkeling? Laat maar komen. Natuurlijk zijn de nachtmerries heel vervelend maar het is toch fijn om te weten dat het een begin voor iets nieuws betekent.

DENKEN JULLIE WEL EENS NA OVER DE BETEKENIS VAN EEN DROOM?

Liefs,
Veerle

12 opmerkingen:

  1. Ik denk altijd na over een droom ! Die zeggen toch veel en ik denk dat dromen geen bedrog zijn

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk bericht! Een nachtmerrie is helaas nooit leuk, maar dan ben ik stiekem toch benieuwd of het een betekenis heeft indd haha

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Precies! Als er een mooie betekenis achter zit, vind ik het toch net iets minder erg, haha.

      Verwijderen
  3. Ik droom de laatste tijd ook vaak gek, en kan het me altijd wel herinneren de volgende ochtend. Ben heel druk bezig overdag ook, dus dan wordt dat 's nachts verwerkt denk ik..
    xxx

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Klopt! Ze zeggen vaak dat dromen gaan over dingen die spelen in je onderbewustzijn, toch?

      Verwijderen
  4. Ik denk er niet te veel over na. Ik heb echt zelden mooie dromen en echt heel vaak nachtmerries. Ze komen waarschijnlijk wel voort van dagelijkse angsten, maar ik sta er niet te veel bij stil.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. De laatste tijd heb ik eigenlijk nooit meer nachtmerries, yaay. Misschien komt het door mn dromenvanger ;) Ik denk wel best vaak na over de betekenis van dromen, echt interessant!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik vind dromen nog steeds maar iets gek. Wel naar dat je zoveel nachtmerries hebt! Ik heb heel vaak hele rare dromen wat gewoon niet kan in het echt. Dus zelf trek ik me er niks van aan.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, hè? Het is en blijft een raar verschijnsel, haha.

      Verwijderen
  7. Ik droom ook echt onwijs vaak, soms hele nare nachtmerries en soms ook hele mooie dromen. Ik kan daar ook heel veel over nadenken, wat betekent een droom nou? Mooi artikel :-)

    Liefs! Evelien

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb ook echt een mix! Helaas herinner ik me de leuke dromen vaak maar heel even.

      Verwijderen