Pagina's

22 maart 2015

Mensen beoordelen

Iedere dag gebeurt het wel weer dat ik iemand dingen hoor zeggen zoals 'wow, wat ziet zij eruit als een hoer'. Terwijl het vaak niet eens onze bedoeling is, komen zulke nare woorden al snel uit onze mond. Maar laten we eens eerlijk zijn, hebben we het recht om zoiets over iemand te zeggen? Kunnen we er zomaar vanuit gaan dat een meisje die meer huid laat zien dan anderen, een 'hoer' is? Nee. Dat is belachelijk. Waarom zeggen we dan toch elke keer weer nare dingen over andere mensen? Ik werd nieuwsgierig en besloot dit onderwerp met jullie te delen.


Wanneer je iemand voor het eerst ontmoet, weet je niet veel meer over hen dan hoe ze eruit zien. We kennen die persoon net en baseren onze eerste indruk op hun kleding, stem, lichaam, alles waar ons oog op kan vallen. De eerste indruk die wij vormen over iemand, bepaalt ook hoe je je gedraagt tegenover iemand. Vandaar dat in onze ogen een eerste indruk heel belangrijk is.
De reden dat we mensen beoordelen zoals we dat doen, is omdat we onze leefwereld praktisch willen houden. In ons hoofd moet dit heel snel gaan omdat we het anders mentaal niet meer aan zouden kunnen. Er wordt dus heel snel een beeld, oordeel, mening gevormd over iemand die we net hebben ontmoet. Dit is een automatische manier van denken en aangezien het gemakkelijk is, gebruiken we deze manier maar al te vaak.


Even honderd procent eerlijk: ik doe het ook. Helaas. De volgende dag voel ik me er vaak heel slecht over, maar blijkbaar toch niet slecht genoeg om het een volgende keer niet meer te doen. Het is iets wat ik mezelf heb aangeleerd en mijn vriendinnen helpen natuurlijk ook nog een handje mee. Zo kijk ik iemand al gauw raar aan als ze iets dragen wat niet helemaal gepast is voor bijvoorbeeld school, terwijl dat hun keuze zou moeten zijn. Het gaat mij niks aan, het beïnvloedt mijn leven niet. En toch houd ik me er telkens nog mee bezig.

De boodschap die ik eigenlijk wil overbrengen met dit artikel is: wees voorzichtig met je woorden. Vorm niet zomaar een oordeel over iemand omdat het de makkelijkste manier is om te denken. Probeer minder oppervlakkig te zijn en als je doorhebt dat je oordeelt, verander je eigen mening dan. Oké, misschien vind ík dat jurkje te kort maar als zij zich er comfortabel in voelt, zou ik dat juist moeten bewonderen. Denk dus niet alleen positief over jezelf maar ook over anderen.
Ik ga zelf ook proberen om niet meer te oordelen. Het hokjesdenken zal nooit helemaal weggaan maar je kunt ook besluiten je gedachten voor je te houden in plaats van grapjes te maken over anderen - hen wegcijferen om jezelf beter te voelen.

Beoordelen jullie wel eens iemand op hun uiterlijk?



11 opmerkingen:

  1. Soms betrap ik mezelf erop dat ik ze op hun uiterlijk beoordeel... Echt niet goed en ik probeer het echt af te leren!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik bedacht me dit een paar dagen terug toen iemand mij voor mijn gevoel vuil aankeek en ik dacht gelijk van "B*tch!"...
    En ja, je gaat eerst op uiterlijk af (vaak vorm je daardoor al een beeld), maar als iemands uiterlijk me niet aanstaat sluit ik een gesprek of zo echt niet uit. Do not judge a book by its cover!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb wel snel een oordeel over hoe ik iemand vind, maar dat komt vaak meer door de blik in iemands ogen en niet gelijk door het uiterlijk, het complete plaatje. Door de blik in iemands ogen weet ik al snel of ik diegene aardig zal vinden of niet. En eigenlijk klopt mijn eerste indruk 99% van de keren

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heel erg mooi geschreven! Ik denk dat iedereen wel eens iemand keurt op zijn of haar uiterlijk, maar ik ben me er vaak meteen bewust van!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mooi verwoord meis, het klopt idd dat er snel wordt gekeken naar het uiterlijk maar dat is eigenlijk zo jammer :( liefs Sabrina

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Je hebt het mooi geschreven. Ik beoordeel.ook wel eens mensen op hun uiterlijk maar meestal houd ik het dan in mijn hoofd. Want meestal denk ik er dan al aan van oeh die ziet er niet uit ofzo. En het moment dat ik dat gedacht heb krijg ik al medelijden met diegene en denk ik meteen van ah wat zielig !

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Iedereen beoordeelt anderen op hun uiterlijk. Bij een eerste indruk is dat immers het enige waar je KAN op oordelen. Maar er is natuurlijk een verschil tussen het voorkomen van iemand gebruiken om in te schatten of hij of zij een goeie kandidaat is voor een bepaalde job en iemand een hoer noemen omdat ze een kort rokje draagt.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Goed artikel! Jammer genoeg gebeurt het iedereen wel eens, maar als iedereen er wat aan werkt kan het alleen maar beter worden!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Dat beoordelen is inderdaad iets dat nooit weggaat. Het is in mijn ogen niet erg om te doen, maar wel erg om het luidop te gaan verkondigen. Gelukkig beseffen we op een punt wel waar we te ver gaan (meestal)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat een mooi stukje. Ik denk dat bijna iedereen zich hier wel schuldig aan maakt... zonde eigenlijk

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat een goed artikel zeg, wauw! Ik betrap mezelf er ook nog weleens op dat ik een ander beoordeel op uiterlijk en als je diegene dan een keer spreekt kan je jezelf wel voor je hoofd slaan dat je zo snel met je stomme vooroordelen aan kwam zetten die helemaal niet kloppen.

    BeantwoordenVerwijderen